Valet 2010

Nu ska jag ge mig in i en egen lite disskusion känner jag. Men hur tänker ni runt valet? Jag har aldrig varit vidare insatt i politik då det tråkar ut mig totalt. Men nu känner jag att jag blir riktigt förbannad på regeringen som sitter nu! Folk som blir utförsäkrade trots att dom inte kan jobba, a-kassan som sjunker samtidigt som avgifter höjs och att vi unga inte har någon möjlighet att få hjälp med utbildning genom arbetsförmedlingen för att dom har beslutat att enbart inrikta sig på äldre i arbetslivet. Självklart är det bra att även folk över 40 för en möjlighet att utbilda sig och få ett nytt jobb men det betyder inte att man helt och hållet ska utesluta unga för det! Jag tycker bara att Sverige har fått problem med den nya regeringen om jag ska vara ärlig och jag gillar inte moderaterna what so ever! Förra året röstade jag blankt så jag har väl inte mycket att säga till om, men det ska jag inte göra iår! Men VAD ska man rösta på egentligen?

Jag är lite kluven faktiskt. Jag ser inte mig själv som rasist men jag gillar heller inte att alla hela tiden kallas svenskarna för rasister för att vi vill ha kvar examen i kyrkan och spela gamla hederliga "den blomstertid nu kommer". Jag gillar att höra "Du gamla du fria" på nationaldagen. Jag vill kunna resa våran fana närän det är flaggdagar och jag vill kunna säga att jag är stolt att vara svensk utan att bli kallad rasist! Men sen kan man bli lite sur över att höra att regeringen (eller vem det än är) har beslutat att alla illegala invandrare i Malmö (var det va?) ska få fri sjukvård och fri tandvård!? Jag har askassa tänder men jag har fan inte råd att gå till någon jäkla tandläkare! Det är svindyrt ju! Och så får man höra att någon som inte ens är svensk medborgare utan är här ILLEGALT får gå gratis och laga tänder? Anser inte ni att det är ganska fel? Jag säger inget om invandrare som kommer hit för rätt skäl. Arbetskraft. Men nu är det ju ännu värre med det för Sverige har inte ens arbetskraft åt svenskar längre så därför funkar ju inte detta heller. Det funkar inte att ta in flera hundra tusen invandrare per år för att dom vill jobba, det finns inga jobb! Då tycker jag personligen att det är bättre att förse svenskar som vill jobba FÖRST, sen kan man börja kolla på att släppa in fler invandrare. Har jag fel? Och nu anser jag också att alla som bor i Sverige nu faktiskt är svenskar så jag menar inte att folk, enbart med svensk bakgrund, ska få jobb utan ALLA svenskar, "nya" som gamla. Jag kanske skriver lite grötigt men jag förstår nog..kanske.. Jag tänker bara säga att jag överväger att rösta på Sverigedemokraterna för att jag anser att det behövs lite krut i regeringen. Någon som står för vad dom tror på och som inte är rädda för att säga att detta behövs! Men jag har inte bestämt mig än!

Sossarna då? Ja dom kör väl på samma gamla visa. Vi vill höja barnbidragen, hjäpa vården och bla bla bla men sen händer det aldrig nått ändå. Visst, dom har höjt barnbidraget senast dom satt med hela 100kr! Tjo flöjt! Men jag vette fan om jag vill se Mona Sahlin som statsminister. Nja, som sagt, jag är väldigt kluven på vad man ska rösta på så länge vi inte får Reinfeldt i spetsen igen..

Hur tänker ni inför valet? Vad kommer ni rösta på? Kommer ni rösta alls?

Kommentarer
Postat av: Emmeli

Personligen tycker jag att vi ska sluta ta in så många invandrare och istället börja hjälpa dom vi faktiskt tagit in.Det är väl bättre att ta in färre men att dom vi tar in ska ha en chans att komma in i samhället.Inte bara bli placerade typ i Rinkeby.

Därimot blir jag rädd om Sverigedemokraterna kommer in i regeringen.Dom står för så mycket annat skrämmande.Bara det här att homosexuella inte ska få ha samma rättigheter som vi,och att dom skulle vara sämre föräldrar.Och det tycker jag bara är FEL!



Men jag tror ändå att dom som sitter i regeringen måste lyssna på på oss Svenskar.Varför röstar så många på Sverigedemokraterna?Kanske vi måste sluta ta in så mycket invandrare?

Det är ju inte rätt att ta in så mycket när det inte ens finns jobb åt dom som redan bor i sverige.



Jag kommer att rösta på Socialdemokraterna.Dom står närmast det jag tror på.Men jag tycker ändå att Alliansen haft rätt i vissa frågor.Typ detta med att man inte kan bli sjukpenosnär hur som helst.



2010-06-08 @ 10:15:19
URL: http://emmelilundberg.blogg.se/
Postat av: Sophia

Svårt det där, jag vet inte heller, tycker inte det spelar någon roll vem som tar över för det är alltid något fel...

2010-06-08 @ 10:41:32
Postat av: Helen

Socialdemokrat så klart =)



Visst är mycket fel i vår värd.

Mycket mer än det du nämner .

Tex är vi bra på att skänka pengar till höger o vänster Tsunami o allt annat .

Visst det är väl inget fel i det men våra egna uteliggare osv då ? Vi har ju folk i vårt egna land som inte ens har mat för dagen eller tak över huvudet.

Vem tänker på dom ?

Men men hoppas då det blir lite bättre med en vänster som styr vårt land .

2010-06-08 @ 20:43:09
Postat av: Sandra

Jag har alltid varit röd så rött blir det. Sen detta med Mona Sahlin, jo hon är spec. Men tror inte riktigt att hon gör samma misstag igen. Men det är viktigt att sätta sig in i detta. För det är ändå vi som ska leva i detta.

2010-06-09 @ 08:26:58
URL: http://sandrakeskitalo.blogg.se/
Postat av: mamma

Ja du gumman kan förstå din frustation över detta med valet och jag kan lova att det du skrivit säkert kommer att få en hel del kommentarer. Vet ändå själv rätt säkert va jag kommer att rösta på, och så mycket kan jag säga.. det blir INTE BLÅTT men jag håller med dej om Mona Salin, tycker nog sossarna skulle börja se sej om efter en ny minister, hon sitter ju bara där för hon e kvinna och dom tror att dom vinner mer röster på det.. nä dom måste skaffa en som verkligen för fram folkets röst annars kommer dom ingenstans.. men men det är ett tag kvar så allt kan hända// Kram mamma

2010-06-09 @ 09:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0