Tindra, en tjötmoster och en busmaja!

Jag har försökt mig på att göra en lista med ord som Tindra kan. Men jag kan inte ens komma ihåg alla ord hon säger då det kommer nya ord varje dag. Men här kommer orden som jag kom på i alla fall..

Klocka (kocka)
Boll
Godis (goscha)
Glass (gass)
Kort
Dricka (dicka)
Penna (pella)
Måla
Pärla (på en prälbricka)
Bada (bala)
duscha
Cool
Bebis (bebis eller bissan)
Varm (bam)
Kall
Brr (om det är kallt ute eller hon fryser)
Tack-tack (tat-tat)
Tittut (tittuu)
Titta
Där
Mera (meea)
Skor (koko)
Overall (ålåål)
Jacka (kacka)
Mössa (bossa)
Vantar (ante)
Lampa (bapa)
Min
Ajaj (jaja)
Aja-baja (baja baja)
Välling (gilja)
Ja
Nej
Buss
Bil
Traktor (koko)
Blöja (bija)
Blä
Hiss
Dator (kako)
Aj
Oj
Hejhej (hi-hii)
Hallå (ajå)
Äpple (bäpple)
Kissa
Den
Gunga (guja)
Björn (böö)
Ost
Banan (nan)
Sitta (tissa)
Slut (tutt)
Borta (boppa)
Snutten (tissan)
Nappen (bappi)
Tant (ant)
Fåglar (pippi)
Bra (baa)
Vagn (nagn)
Dagis (pia, hennes dagisfröken heter det)
Kaka

Namn:
Mamma
Pappa
Molly (molly eller mollan)
Tindra (Tida, Tinda, Ninja)
Farmor (baffa)
Farfar (baffa)
Mormor (molmol)
Morfar (moffa)
Björn (bjöö)
Berta
Frida (ida)
Malin (manin)
Theo
Pia
Turbo (buo)
Lasse

Sen använder han ljuden som namn för
:
Hund (bovvov)
Mus (bus)
Fågel (pippi)
Groda (doa)
Kossa (muu)
Tiger (tiee)
Gris (harklar)
Katt (pissen, men det är nog vårat fel för vi säger pissen)


Ja, som ni ser så är det en hel del! Men jag tror att jag garanterat har missat hälften. Nu har hon ju börjat försöka konversera ordentligt. Hon kan säga några enstaka 2-ords-meningar som "mamma kom, pappa duscha och pissen där(pekar)" så hon börjar bli riktigt rolig att lyssna på och hon försöker verkligen. Ibland försöker hon lite väl mycket och man är riktigt trött i huvudet efter att ha varit med henne en hel dag, haha! Hon tjatar verkligen hål i huvudet på en! Man får sår i öronen.

Annars så utvecklas hon ju hela tiden och hon börjar bli riktigt lång. Snart har hon växt ur storlek 86. Tyvärr bara på längden så storlek 92 är alldeles för stora i midjan. Vad gör man då? Ska man behöva köpa ett bälte redan? Hennes största hobby (eller vad jag ska kalla det) är att måla med pennor på tapeten (om hon hittar någon penna någonstans) eller att bada. Ungen är tokig i vatten! Hon är otroligt social och absolut inte blyg. Hon pussas gärna men inte med pappa för han sticks. Men när han har rakat sig går det bra. Hon har precis börjat tycka om pippi långstrump på tv. Men inte vilken pippi som hellst utan det ska vara pippi på söderhavet. Det tråkigaste av allt är att hon har gått från en linslus utan dess like till att inte gilla att vara med på kort över huvud taget. Jag får antingen tvinga henne eller så får jag ta när hon inte är beredd.

Nått mer kul jag kan skriva? Hon dansar och kan alla rörelserna till "klappa händerna-låten". Ska försöka få detta på film någon dag så att jag kan visa. Hennes favoritlåt är för närvarande "gummibjörn" på youtube. FY FAAN vad jag är less den låten nu! Annars mår hon bara bra, hon snorar som alla andra barn men för en gångs skull är hon inte sjuk *peppar peppar*. Det var nog allt jag hade att komma med för denna gången. Här kommer min lilla loppa!


Kommentarer
Postat av: Eva

Vad duktig hon är på att prata. Oskar säger nästan ingenting än, men jag får skylla på att han ska bli tvåspråkig.

2010-02-18 @ 10:35:41
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej imorse när ja läste tidningen tänkte ja på dig, de söker massa semestervikarier på tidningen bla annat i foto delen... och du tar ju så fina foton kanske e värt att söka.. hoppas allt e bra

kram sandra

2010-02-18 @ 18:50:58
URL: http://ernbrorundstrom.blogspot.com
Postat av: Sophia

Oj vad hon kan prata! Tyra är jättesen med språket, hon säger typ bara: mamma, oj, aj, hejdå, hej hej, titta.

Det är väl typ bara det, och otydligt dessutom =) Allt annat är på Tyraspråket =)

2010-02-18 @ 19:57:18
URL: http://sophian.bloggplatsen.se
Postat av: Nina

va fint du gjort här inne :D

2010-02-18 @ 20:31:59
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: jaa! :)



händer ikväll då?

2010-02-19 @ 15:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0