D40 vs. D90

Ja det var ju ett litet önskemål om att jag skulle ta bilder med båda kamerorna och jämföra. Så nu har jag gjort det, hehe. Blev bara 3 bilder med varje för att fantasin tröt, haha!

På dessa två bilder (eller 4) så har jag använt dessa inställningar:
Slutartid 1/30
F5,6
ISO800
Brännvidd 55mm

 

Inte så stor skillnad egentligen på dessa två bilder. Jo, skillnaden var mycket större när man kunde se dom i större format men det är lite svårt att visa här på bloggen. Men bilden från D90 är bra mycket skarpare och ljusare och den har även skärpa mer utåt kanterna än D40.

 

Här ser ni nog en väldig skillnad. Eller jag gör det i alla fall. I D40´ns bild så är det väldigt mycket rödstick. Färgerna med D90 är klarare och mer verklighetsingivande. Sen är den även skarpare. Beror nog på att jag har fler fokuspunkter i D90 så att den hittar fokus på fler ställen, om ni förstår?

På dessa bilder nedan har jag använt:
Slutartid 1/100
F5,6
ISO800
Brännvidd 55mm

 

Dessa bilder var ett ganska bra exempel. Här ser vi att D40 överexponerar en hel del och ger inte en klar bild på hur färgerna ser ut. Behöver nog inte säga så mycket mer tror jag.

Nikon D40 var en helt underbar kamera när man var nybörjare! Jag ångrar inte att jag köpte den som första kamera, verkligen inte! Men jag är mer nöjd nu än nånsin!

Kommentarer
Postat av: Sophia

Ja man såg allt skillnaden =)

Kul att du är nöjd! =)

Skulle det krisa sig med Tindra när du ska in så hör av dig :)



Sedan får man klaga, speciellt när du är typ fullgången :)

2009-12-28 @ 15:17:14
URL: http://slns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0