Bebisen i magen

Vecka 16 börjar idag..tror jag..igen..eller nått..

I magen:

Fostret kan hålla huvudet upprätt och utvecklandet av ansiktsmuskler gör att det kan uppvisa olika ansiktsuttryck, till exempel rynka pannan och kisa. Muskelrörelserna börjar att bli koordinerade. Öronen sitter på rätt plats, likaså navelsträngen vars fäste har flyttats ner på magen. Fostret tömmer sin blåsa varje 40:e-45:e minut. Det är möjligt att avgöra kön med hjälp av ultraljud.

 Om fostret är en flicka bildas under veckan flera miljoner ägg i hennes äggstockar. Eftersom en kvinna inte kan reproducerar ägg ska dessa räcka till hennes cirka 400 ägglossningar i livet.




  

100 gram

14-15 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

En del kvinnor kan känna svaga sparkar nu. Det känns som ett sprattlande grodyngel och sparkarna kan lätt blandas ihop med gaser eller tarmrörelser. Oftast är det omföderskor som känner sparkarna vid den här tidpunkten. Det är inte ovanligt att förstagångsgravida känner sparkarna först i vecka 22 24.

Ditt hjärta pumpar runt en allt större mängd blod och du kan lätt känna dig andfådd. Många kan känna av halsbränna och sura uppstötningar.


Nu börjar jag känna igen mig på det som står här faktiskt. För igår kände jag väldigt regelbundna tickningar i magen, så den lille hade förmodligen hicka, hehe. Jag kände till och med med handen utanpå magen att det rörde sig där inne. Det har inte jag gjort förut i denna graviditet. Jag bad Jesper också känna, men han kände inget. För det kändes svaaagt svagt på utsidan. Jag längtar grymt mycket till nästa ultraljud för att få se lillen igen, hehe. Och få ett mer exakt datum. Nu har jag ju chansat lite grann, hehe. Nåja, det bir nog bra.

Vad ska vi hitta på idag då? Det vet jag faktiskt inte. Vädret ser inte toppen ut. Jag som ville sola idag! Hm..aja, nån gång kommer väl solen fram igen så att man får pressa, hehe.

Nä nu ska jag kika vidare.
Ha en trevlig dag!


Kommentarer
Postat av: Mindy

Får börja med säga grattis till eran bebis i magen..Vist är det underbart...Hoppas att du får se vad du bär på längre fram...Det gick inte undgå att inte se vad det var för han strestade på benen så mycket så det var som så titta mamma & pappa jag är er son :) hihihi--den tanken hade vi när vi såg honom :) Vår älskade son.ha en skön torsdag.kram

2009-07-16 @ 09:40:46
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Mindy

Glömde säga man tackar för grattis hälsningen..krma

2009-07-16 @ 09:41:08
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Nina

vi hoppas på grekland..



hur mår du å magen? =)

2009-07-16 @ 12:31:10
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Emelie - EmeliesPlace

Mysig att ni ska få en bebis :)

2009-07-16 @ 18:35:29
URL: http://emeliesplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0