En lista om mina barn!

Tänkte sitta och fylla i en liten lista om båda ungarna som jag hittade. Lite intressant kanske?

Vad heter ditt barn?
Tindra Maj Carina Andersson

När var du beräknad att föda?
20 juni 2008

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon kom 22 juni kl. 03.24

Hur stor var barnet vid födseln?
3110 gram och 48 cm över havet

Hur lång tid tog förlossningen?
Från första värk (som kändes) 1½ dygn. Men från det att dom tog hål på hinnorna så att vattnet gick (6cm öppen) så tog det 3,5 timme. 

Tog du någon smärtlindring?

Badade, lustgas och en paracervikalblockad (västerviksmetoden) 

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja, vi är gifta!

Tog ni reda på könet?
Nej

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Alla trodde på pojke, men jag kände på mig att det var en flicka.

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Nej, vi hade skrivit en lång lista och strukit namn som vi inte ville ha trots allt. Tindra var det första namn jag strök bara för att jag tycker att namnet börjar bli för vanligt. Men när hon kom såg hon verkligen ut som en Tindra och bättre namn kunde vi inte valt!

Hade du en svår graviditet:
Mådde lite illa i början men det var inte farligt. Sen hade jag bara lite ont i ryggen och kunde ändå jobba fram till havandeskapspenningen som budbilschaufför. Men efter graviditeten med Molly så var graviditeten med Tindra en fröjd trots foglossningen som kom i slutet.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Inte just nu..


Har du fått några bristningar?

Ja! En jävla massa..!

Var du nervös inför förlossningen?
Njaa, mest förväntansfull faktiskt.

Hade du några cravings?
Med henne hade jag jordgubbar med grädde. Var bara TVUNGEN att ha det. 

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Jag stod i chock inne på toan, gick sen ut och visade Jesper som satt vid datorn. Han frågade "Är du gravid??" Jag svarade: "Jaa, jag tror det, titta!" och så visade jag och sen kramades vi. 

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Jag var i vecka 4. Plussade dagen före beräknad mens.

Hur mycket gick du upp i vikt?
20 kg.

Hur länge ammade du?
Ammade i 1½ månad tills jag insåg att Tindra inte blev nöjd med bara min mjölk.

Vem är barnet mest lik?
Jesper! En kopia av honom helt klart! Nu börjar hon dock få lite mer drag av mig.

Vad är det bästa med att ha barn?
Jaa, vad ska man svara här? Barnet? Jag älskar att vara mamma och undrar idag vad tusan jag gjorde innan jag skaffade barn!

Vad är det sämsta med att ha barn?
Finns inget "sämsta" men visst är det jobbigt vid t.ex. sjukdom eller trotsålder. Men jag älskar mina barn över allt annat och kan inte komma på att något är "sämst".

Är ditt barn döpt?
Japp, i dalabergs kyrka den 26 oktober 2008 döptes hon.

Hur gammal är barnet nu?
2 år och 2 månader.

Och så kommer Mollys lista då..

Vad heter ditt barn?
Molly Signe Elisabeth Andersson

När var du beräknad att föda?
5 Januari 2010

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon kom 4 januari kl. 9.50

Hur stor var barnet vid födseln?
3090 gram och 48 cm över havet

Hur lång tid tog förlossningen?
Förvärkar nästan 2 dygn innan det satte igång. Allt stod stilla när jag hade öppnat mig till 5 cm så dom tog hål på hinnorna. Från det att dom tog hål på hinnorna så att vattnet gick (5cm öppen) så tog det 1,5 timme. 

Tog du någon smärtlindring?

Bad och lustgas, inget mer. 

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja, vi är gifta!

Tog ni reda på könet?
Ja

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Många trodde på pojke denna gången då graviditeten verkligen inte var lik den första. Men jag trodde på tjej från första start och det tog vi ju som sagt reda på sen.

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Nej, men det stod mellan Novalie och Molly. Hade Molly haft mörkt hår hade hon hetat Novalie idag.

Hade du en svår graviditet:
Ja. Foglossning från v.11, ichiasproblem, svårt att andas, yrsel, trötthet, ryggvärk och problem med höfterna. Var nära på att be om kryckor där ett tag men jag bet ihop.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Inte just nu..


Har du fått några bristningar?

Ja! En massa efter Tindra på magen. Men med Molly fick jag bara några få, desto mer på låren och vaderna.

Var du nervös inför förlossningen?
Nej, jag längtade bara efter dagen den skulle komma!

Hade du några cravings?
Pizza! Skulle kunnat äta pizza varje dag! Ju flötigare desto bättre.. 

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Jag gjorde ett test för att min mens var sen. Detta var inte planerat. Jag tyckte att jag såg 2 sträck direkt på dom billiga stickorna. Men jag vågade inte tro på det. Blev chockad och nästan lite ledsen. Åkte direkt till apoteket och köpte ett clear blue och visst var det ett klart och tydligt plus! Många tankar åkte genom huvudet då.. Men vi hade bestämt oss för att vi ville ha två barn och varför sumpa chansen när man får den? Man vet ju aldrig om man inte KAN bli gravid i ett senare tillfälle. Så hon var sååå välkommen ändå! 

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Enligt ultraljudet så kan inte jag ha varit mer än i vecka 3 när jag plussade. För när beräknat rutin UL gjordes var jag bara i vecka 14 typ.

Hur mycket gick du upp i vikt?
19 kg.

Hur länge ammade du?
Bara en dag. Jag är fortfarande väldigt ledsen över det...

Vem är barnet mest lik?
Mig. Hon har varit en kopia av mig sen hon föddes. Enda olikheten mellan oss var hårfärgen. Molly är silvervit och jag var kolsvart.

Vad är det bästa med att ha barn?
Jaa, vad ska man svara här? Barnet? Jag älskar att vara mamma och undrar idag vad tusan jag gjorde innan jag skaffade barn!

Vad är det sämsta med att ha barn?
Finns inget "sämsta" men visst är det jobbigt vid t.ex. sjukdom eller trotsålder. Men jag älskar mina barn över allt annat och kan inte komma på att något är "sämst". Kanske hennes jobbiga astma, men det är ju mest för hennes skull som den är sämst..

Är ditt barn döpt?
Japp, i blekets kyrka den 24 april.

Hur gammal är barnet nu?
7 månader och några veckor. Blir ju 8 månader den 4 september.


Kommentarer
Postat av: jonna

Så roligt att läsa :)

2010-08-25 @ 21:00:59
URL: http://jonnaan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0