Nu blir det åka av!

Nu kommer det bli ett inlägg med både massa text och bilder! Så det är inget för den late, haha!

Vi hade bestämt oss för att åka ut och kika på båttävlingen som är i stan i helgen. För första gången, sen jag flyttade hit, så händer det faktiskt något i lilla Uddevalla! För första gången i Sverige så har dom tävlat i offshore class 1, grand prix. Det är ju faktiskt lite coolt att dom valde just Uddevalla som deras tävlingsställe. Finns ju betydligt fler städer och vatten i Sverige men just VI fick den äran! Hur som hellst har det varit en fartfylld dag, bokstavligt talat!

Vi åkte hemmifrån runt 12-tiden. Åkte ner till frölandskrossen och kikade lite. Då hade dom någon typ av uppvisning av den mindre klassen med båtar. Intressant och man blev lite spänd på vad som komma skulle. Men jag hade varit sååå duktig och glömt att ladda kamerabatteriet, suck på mig! Men som tur är har jag ju faktiskt ett batterigrepp också. Så efter en liten stund åkte vi ut till torp, köpte batterier, köpte lite mat (ungarna sov så vi åt i bilen), hem och hämta lite grejer och sen tillbaka till krossen. Där väntade vi och väntade på att detta jäkla race skulle börja. Vi var ute i lite väääl god tid. Kom dit runt 14-tiden och racet skulle börja 17.00. Men eftersom det stod på hemsidan att det skulle vara uppvisningar både i vatten och i luften så tänkte vi att det inte kunde skada. Dock blev det en lite väl lång väntan, men den som väntar på nått gott...

När racet väl kom igång så hann båtarna inte mer än till starten (som var precis utanför där vi stod) så hände första olyckan. Den röda båten slog runt och hamnade på taket, racet avbröts.. Båten bärgades och förarna var oskadda. Det blev ett uppehåll på ca. 30-40 minuter innan racet kom igång igen. När det väl gjorde det hann båtarna inte längre än till starten innan nästa olycka hände! Denna gången något mer dramatisk. En båt flyger i en svallvåg varpå hans propellrar (gissar jag på..) skär sönder hela skråvet på en annan båt. Hade propellrarna kommit några centimeter "fel" så hade det kunnat bli en dödsolycka med flera tusen som vittnen! Hemska tanke! Så förarna i båten som fick skråvet förstört fick pumpa ur båten på full effekt under tiden den blev bärgad, annars hade den sjunkit direkt! Lite läskigt faktiskt. Även båten som flög fick avbryta racet. MEN, det finns ett men! Båten som hamnade upp och ner (första olyckan) och även båten som flög (andra olyckan) kommer förmodligen starta i morgon igen, om dom får iordning på grejerna under natten. Dock, olyckligtvis, kan inte båten med trasigt skråv kunna starta. För så fort går det inte att gjuta kolfiber..

Så även där blev det ett uppehåll på ca. 30 min. När racet sedan kom igång igen så gick det smärtfritt och kul var det! Det var en upplevelse att få se dessa kraftbyggen flyga över vattnet i våran lilla fjord! Och bilder? Det kan ni skriva upp! Blev 790 bilder, vilket resulterade i fullt minneskort (8gb). Då kände jag att det var dags att sluta. Nu har jag valt ut några av dom som jag faktiskt tänkte visa er. Så enjoy, eller nått..


Sådär ja! Nu får jag nog tacka för mig. Det har varit en härlig dag och vi har verkligen varit utomhus hela dagen lång! Det var verkligen 2 trötta barn jag fick lägga ikväll. Tindra har inte varit uppe en enda gång! Och hon brukar springa upp flertalet gånger innan jag väl får henne att somna. Det förklarar väl en hel del? Så nu säger jag (och min snuskigt onda rygg) god natt! Man ska ju orka upp i morgon igen.. Sov sött Sverige!

Kommentarer
Postat av: Kadri

Tråkigt när man får vänta att tävlingen ska ta i gång, men skönt att det ordnade sig till slut. verkar ha varit jätte kul och jätte fina bilder har du tagit.

sv. Håller helt med. Jag låter mina barn o välja kläder själv och de vill ha faktiskt klänningar på sig. I bland tycker jag att det är för kallt ute och Jessica vill ändå ha klänning i stället av byxor. Men de leker med både bilar o traktorer lika mycket som med docker.

Jag fattar inte varför det är ok att en vuxen kvinna kan ha rosa kläder, men en flicka ska inte ha det. Jag förstår inte skilnaden ?

2010-08-08 @ 09:42:46
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: Anna

Dina bilder blev betydligt bättre än mina hehe. Riktigt nice bilder du fick till =)Det tackar jag för :)

Nu vet jag vad som hände när den ena båten flög i luften, vi såg inte det från där vi satt. Fasen så läskigt, vilken tur att propellrarna inte träffade dem som satt i. Fy hemska tanke.

2010-08-08 @ 12:26:33
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: FOTOGRAF Anton

det kommer att komma fler ;) men hur kunde den flyga då? :o skulle också velat se när de tävlade ;)

2010-08-08 @ 22:35:16
URL: http://fotografanton.blogg.se/
Postat av: FOTOGRAF Anton

men shit eller :o var det inte jättespännande och se det? :)

2010-08-08 @ 22:41:24
URL: http://fotografanton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0