Att fotografera i RAW

Jag har länge struntat i allt detta som heter RAW. Men då jag hört så många säga att bilderna kan bli såååå mycket bättre om man fotar i RAW samt att bilderna blir finare i efterbehandligar så tänkte jag göra ett försök. Men jag är lite trög på det tekniska om man kan säga så? Nästan så att man skäms.. Jag har fotat i över 2 år men har aldrig förut fotat i RAW. Idag gjorde jag dock ett försök. Men det är ju inte det lättaste för jag fattar icket hur man ska kunna öppna dom. Laddade hem ett program från nikons hemsida och vips var det fixat. Jag kunde öppna och TITTA på bilderna. Men sen då? Jag kan fortfarande inte få in mina raw-filer i photoshop. Är det helt enkelt så att jag har en för klen version av photoshop eller behöver jag ta hem nått annat program? Jag behöver tips från alla andra fotofreaks som jag. För vad jag fick göra nu var ju att gå in i raw-filen, göra en kopia till TIFF för att sedan kunna få in bilderna i photoshop. Men försvinner inte hela tjusningen med raw då? Hmm..jaa, jag är nybörjare ut i fingertopparna vad gäller såntdär. Har ju alltid gjort det så enkelt för mig som möjligt, fotat i jpeg det vill säga. Men vill man avancera så måste man ju lära sig nya saker, thats it! Så om någon vill hjälpa mig med detta i-landsproblem så kan ni väl lämna en kommentar!? Snälla?



Som jag sagt förut sitter jag nu här helt ensam. Vi hade ju fixat barnvakt åt ungarna så att vi båda kunde ha åkt och kollat på diggiloo-turnén som är här i krokarna. Allt var liksom fixat. Men så dålig som Molly varit inatt så vågade jag faktiskt inte åka någonstans. Plus att jag började om med hennes medicin nu på kvällen. Och sen jag gav henne den har hon inte hostat en enda gång! Kanske ger bättre effekt denna gången? Jag vet inte. Men tack i alla fall Gösta! Du får gärna passa barnen någon annan gång när Molly mår bättre.

Tog föresten en bild på våran termometer som vi har på baksidan. Tur att vi inte har så varmt där bak så att det går att sitta där utan att svettas halvt ihjäl, hahaha!


38 grader varmt, det var väl inget, hehe! Vi har som mest, i sommar, haft 42 grader varmt där bak tror jag det var..om det inte var 43..jaa, nått i den stilen. Man slipper då frysa åtminstonde!

Nää, nu ska jag fortsätta forska om RAW och se om jag kan hitta nått spännande. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0