Polygami!

Polygami - månggifte, för er som är som jag och inte hade nån aning om vad polygami betydde. Jag såg på "Kvinnors hemligheter" som går (som serie) på trean på måndagar. Igår handlade programmet om just detta, polygami. Och speciellt intriktat på sekten FLDS (Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints). Alltså jag blev alldeles stum! Jag kunde inte fatta att folk kan med att beté sig så. En mamma hade fött ett (av flera) barn som hade en allvarlig cancersjukdom och som sedan blev förståndshandikappat. Då ville pappan döda barnet för att det var nedlåtande att ha en son som var förståndshandikappad! Jag förstår verkligen inte tänket! Men har man 53 andra barn så kanske man inte bryr sig om ett försvinner? Nä fy vad hemskt! Och på detta stället hade dom även en enskild gravplats som bara var för barn/bebisar varav många var omärkta. Man undrar ju varför och hur dom barnen avled egentligen..

Programmet handlade mestadels om 2 kvinnor som lyckats fly från sekten och dessa kvinnor var kusiner genom giftermål (dah?). Inte så konstigt med tanke på att männen hade så många fruar.. Ena kvinnan jobbade numera med att försöka hjälpa andra att fly och även undersöka denna gravplats för bebisar o.s.v. Hennes mamma hade fött 13 barn. Hon rymde när hon var 16 år (och dessutom blivit tvingad att gifta sig med sin "första kusin" som dom säger i usa). Den andra kvinnan hade lyckats fly först när hon hade fött 8 barn. Tänk er själva att behöva rymma från ett ställe som anser att det enda kvinnan är till för är att föda barn tills dom går sönder och samman innuti! Och när dom är "färdiga" med detta så blir dom slavar åt de andra kvinnorna som håller på att gå samma öde till mötes! Hennes ena dotter hade dessutom valt att gå tillbaka till sekten senare. Vilken hemsk känsla det måste vara.. Neej, fy faan säger jag bara! Men det är ju jäkligt intressant att kolla på såntdär, tycker i alla fall jag.

Skulle ni kunna tänka er att gå med i en sekt som FLDS? Eller överhuvudtaget ingå i polygami? Här kan ni läsa mer om FLDS http://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamentalistiska_Jesu_Kristi_Kyrka_av_Sista_Dagars_Heliga


Kommentarer
Postat av: Marie

Tittade med på det programmet .. fy säger jag bara .. rös ända in i benen när man såg deras gravplats för barn/bebisar ....

Man har svårt att förstå hur dom tänker om dom tänker alls ...

Läskigt att det finns människor som lever i en sådan liten bubbla ...

2010-10-26 @ 21:34:35
Postat av: Emmeli

Tack så mycket!Och inlägget har jag verkligen skrivit med hjärtat.:)

2010-10-27 @ 06:48:26
URL: http://emmelilundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0