Roliga saker från mina förlossningar..

Alltså jag har endel saker som jag inte minns, som jag fått berättat för mig eller som jag senare kommit på att jag sagt eller gjort. Saker som inte kom med i mina förlossningsberättelser för att jag då inte kom ihåg dom. Tänkte dela med mig lite av detta.

Mitt under krystvärkarna med Tindra så utbrister jag att jag skiter! Jesper, som inte hörde vad jag sa, frågade "vad sa du?!" då fick han till svar "Jag skiter!!!" och barnmorskan tittar frågande på honom och han berättar vad jag sagt. Kanske finns en orsak till att man glömmer sånt?

En sak jag kommer ihåg som ett väääldigt vagt minne (var hög på lustgas) var att själva masken lossnade när jag låg och sög lustgas för fulla muggar under förlossningen med Molly. Tror Jesper tryckte dit den några gånger och jag märkte inte ens att den lossnade. Tror att samma sak hände under Tindras förlossning, haha!

Flera gånger under tiden dom "sydde ihop mig" efter Mollys förlossning släppte jag taget om lustgasmasken. Det gjorde ju inte ont så jag tyckte inte att jag behövde den. Jesper hängde undan den fram tills att jag klarnade till i huvudet och skrek efter den igen, sen sög jag återigen tills jag nästan tuppade av, haha! Fy fan vad lustgasen var min bästaste bästa vän!

Fleeera gånger under bägges förlossningar sa jag åt min man att jag verkligen inte ville vara med mer. Jag ville åka hem och fortsätta vara gravid för det kunde omöjligt vara värre än det jag just under tiden gick igenom! Men efter förlossningen kunde jag faktiskt tänka mig att göra om samma procedur.

Under förlossningen med Tindra var jag så smärtpåverkad att jag knappt uppfattade vad som pågick runtomkring mig. Dom förberedde mig för ett akutsnitt pga att Tindras hjärtljud rusade upp över 200 slag/minut under värkarna. Dom satte en skalpelektrod på henne och efter några minuter lugnade hon ner sig. Detta berättade Jesper för mig för att jag inte fattade nått alls vad som pratades runt omkring mig. Kanske ingen rolig sak under förlossningen men en sak som jag ändå fått berättad för mig.

Med Tindra fick jag en smärtlindring som heter paracervikalblockad (även kallad västerviksmetoden). Gjorde satans ont att få kan jag tillägga och jag vet ärligt talat inte om den funkade. Men direkt efter att jag fått den så försökte barnmorskan prata med mig och bad mig ringa på klockan om jag kände att det började trycka på (kan ha varit några minuter efter allt var klart och bortplockad och grejat) och att det kändes som att man behövde krysta. Medan hon står där och försöker förklara läget så säger jag rätt otydligt "men det gööör ju det.." barnmorskan hejdar sig och undrar vad jag säger/menar. Jag säger återigen (garanterat otydligt) att det TRYCKER ju på! Jag vill krysta nuuu! Och då undersöker hon mig igen och säger att jag har rätt, 10 cm och ingen kant, bara trycka! Det gick rätt fort efter allt med "bedövning" var klart liksom.. Så dom uppfattade inte riktigt vad jag mummlade om.

En till rolig sak som "hände" under Mollys förlossning var att både jag och Jesper hade en låt på hjärnan som vi satt och sjöng på. "Nyss så träffa jag en krokodil.." Här är i alla fall låten om ni vill lyssna, haha! Skratta inte ihjäl er!



Nått mer jag kan komma på? Njaa..inte för tillfället tror jag.. Men jag får väl återkomma om det i värsta fall, haha! Förlossningsberättelse med Tindra kan ni hitta här: http://tequilarose.blogg.se/2008/june/lilla-tindra-kom-till-varlden.html och Mollys förlossningsberättelse hittar ni här: http://www.mandarinklyfta.se/2010/january/forlossningsberattelsen.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0