Molly 16 månader!

Idag blir min lilla pudding 16 månader. Tiden går så fort att jag inte ens fattar vart den tar vägen! Vad händer? Ganska mycket. Hon utvecklas i rasande fart och hon börjar prata mer och mer för varje dag. Hon kan säga:
Tida - Tindra
Dä - där
Gunga
Kaka
Mamma
Pappa
Guka - Gurka
Titta
Thea (kallar hon oftast alla djur)
Bue - Turbo (sa hon häromdagen)
Bapp, mapp - napp
Kocka - Socka

Ja, jag kommer inte på fler ord nu, men det kommer nya hela tiden. Och hon förstår så himla mycket så man blir förvånad ibland. När man säger att det är dags att klä på sig för att gå till dagis så springer hon (bokstavligt talat) till hallen och tar sina skor och försöker ta på sig dom. Hon drar även i jackan. Frågar man henne vart hon har sin napp så går hon till sin säng och hämtar den och snutten. Frågar man om hon vill sova så går hon till sängen. Ja, det var några exempel.

Hon är även världens klumpigaste unge! Hon snubblar ofta över sina egna fötter och ungen har nog haft fler blåmärken än jag i mitt liv. En dag när vi hämtade dom från dagis så hade hon en bula och ett blåmärke på vänster sida av pannan, då hade hon ramlat. Dagen efter så har hon en bula och ett skrapsår på andra sidan av pannan, då hade hon ramlat ute! Och hon ramlar hela tiden, speciellt ute. Hon har nog lite för bråttom för sitt eget bästa.

Men hon har gått från att HATA att vara ute, till att älska det! Och det tycker jag är skönt, för Tindra är ju också en riktig ute-unge. Hur hade det gått annars? Om hon hatat att vara ute? Jag kan ju inte lämna henne ensam inne heller. Nä, då hade jag nog fått tvinga henne att vara ute i alla fall!

Hon älskar fortfarande mat och har börjat vilja äta själv mer och mer. Dock får man ju räkna med mat över hela golvet (som jag sedan är proffs på att trampa i!). En annan hobby hon har är att sätta matskålen på huvudet när hon känner sig färdig. Och det är inte alla gånger som matskålen är tom när hon gör det. Så det blir ju härligt smetigt av mat. Men jag är ändå otroligt lycklig av att ha fått, i alla fall, EN unge som faktiskt äter! Tindra bråkar fortfarande med maten.

Häromdagen så rensade jag i kläkammarn, igen, och plockade fram och rensade bland Mollys kläder. Slängde allt som hon växt ur i en säck. Då hittade jag även papperspåsen där jag lagt alla Tindras urväxta sommarkläder! Och vad jag inte kom ihåg från förra året var att nästan allt var i storlek 86! Tindra kunde alltså ha 86 fram tills hon blev över 2 år. Molly har haft 86 sen hon var 11 månader. Men jag blev lycklig för Tindra hade massa söta tunikor och sånt som jag blev ledsen över att hon växte ur, nu kan ju Molly få ha det istället. Tjohoo! Men nu behöver ju Tindra nya sommarkläder istället. Och jag har hittat MASSOR med fina saker på h&m! Så det får bli en shoppingrunda snart.

Näe, nu blev detta lite väl långt. Så jag får nog ge mig här..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0